Wielton S.A na Intermodal in Poland. Wywiad!

2022-11-29
  1. W jakich panelach dyskusyjnych i tematach zamierzacie Państwo zabrać głos?

Jako Wielton S.A. weźmiemy udział w dwóch panelach:

  • Debata otwarcia „Wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na globalne łańcuchy dostaw” – Andrzej Mowczan, Dyrektor Komercyjny, Członek Zarządu Wielton S.A.
  • Blok prezentacyjny (nowoczesne rozwiązania dla branży TSL) – Marcin Pawlaczyk, Dyrektor ds. Rozwoju Produktu Wielton S.A.
  • Jakie produkty i usługi będziecie promować podczas wydarzenia?

W trakcie wydarzenia Intermodal in Poland  zaprezentujemy naszą nową naczepę Container Master Super Light (SL) marki Wielton to lekka naczepa podkontenerowa dedykowana do przewozu kontenerów morskich 20’. Jej masa w najlżejszej możliwej konfiguracji to zaledwie 3050 kg.

Pojazd ten wyposażony jest w nowoczesne automatyczne, sterowane elektrycznie zamki umożliwiające szybkie zapięcie kontenera bez konieczności opuszczania ciągnika siodłowego przez kierowcę. Zamki mogą być sterowane za pomocą pilota albo panelu umieszonego na ramie. Główne korzyści z tego rozwiązania to poprawa bezpieczeństwa i ergonomii pracy kierowcy oraz oszczędność czasu. Z myślą o przyszłych potrzebach rynku, system będzie umożliwiał obsługę zamków (otwieranie, ryglowanie) za pomocą systemu telematycznego. Obsługa zamków jest bardzo łatwa, co znacznie poprawia wygodę użytkowania naczepy w porównaniu do standardowego rozwiązania. Dodatkowo naczepa posiada elektryczne podpory Jost Modul E-Drive, które przyśpieszają operacje opuszczania
i podnoszenia stóp oraz system Optilink, zapewniający komunikację z pojazdem za pomocą urządzenia mobilnego oraz zwiększające jego funkcjonalność i bezpieczeństwo.

Naczepa cechuje się lekką, a jednocześnie mocną i trwałą konstrukcją – rama została wykonana ze stali S700 i jest dostępna w dwóch konfiguracjach. Pojazd wyróżnia się zwiększoną ładownością, do 35 ton, pozwalającą na redukcję ilości przejazdów. Niska masa naczepy wpływa na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych, m.in. poprzez  zmniejszenie zużycia paliwa, opon i elementów układu hamulcowego,  ale także, co szczególnie ważne, przyczynia się do ograniczenia śladu węglowego.

Podczas wydarzenia zaprezentujemy także naszą naczepę kurtynową Curtain Master typu huckepack. To pojazd dedykowany do transportu intermodalnego, dzięki wzmocnionej ramie i zawieszeniu pneumatycznemu, a także zastosowaniu unikalnych rozwiązań, jak składany zderzak. Produkt posiada odpowiednie wzmocnienia w podwoziu, umożliwiające przeładunek pionowy, tj. zawieszenie rozłączne, 4 punkty chwytania „grab handles” rozmieszczenie zgodnie z normą UIC 596-5 i wzmocnioną tablicę przyłączeniową, która jest chroniona dodatkowymi odbojami gumowymi. Tego typu naczepa może być również wykorzystywana do transportu promem po jej wyposażeniu w uchwyty promowe umożliwiające właściwe zabezpieczenie naczepy.

W Curtain Master marki Wielton położono na wytrzymałość, szczelność i funkcjonalność użytkowania. Nowoczesna konstrukcja ramy i zabudowy zapewniają wysoką wytrzymałość pojazdu potwierdzoną licznymi testami przeprowadzonymi na stacji do całopojazdowego badania naczep w naszym Dziale Badawczo-Rozwojowym. Jednocześnie zachowano  niską masę własną naczepy, co istotnie wpłynęło na obniżenie kosztów jej eksploatacji na długich trasach.

  • Z Państwa punktu widzenia – jak ważny jest rozwój transportu intermodalnego? W jakim kierunku musi iść rozbudowa infrastruktury, by jej poziom w Polsce był satysfakcjonujący?

W ostatnich latach można zaobserwować rozwój transportu intermodalnego. To typ transportu, który zyskuje na skali. Niewątpliwymi zaletami transportu intermodalnego są przede wszystkim redukcja kosztów przewozów oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego. Rozwój tego rodzaju transportu idzie w parze z ekologicznymi celami stawianymi przez Unię Europejską. Przeniesienie przewozu towarów z dróg na tory może przyczynić się do redukcji śladu węglowego,
a także zmniejszenia towarzyszących całemu procesowi kosztów zewnętrznych. Transport intermodalny ma duże znaczenie w obliczu rosnących cen paliw oraz polityki unijnej promującej zrównoważony transport. Zatem, w określonych okolicznościach, transport ten może być nie tylko bardziej przyjazny środowisku, ale również bardziej efektywny i opłacalny.

W Polsce pomimo korzystnej lokalizacji geograficznej i gęstej sieci połączeń kolejowych,
w porównaniu z wybranymi państwami Unii Europejskiej, nie wykorzystuje się pełnego potencjału przewozów intermodalnych. Jednak na przestrzeni kilku, ostatnich lat transport kombinowany zyskuje na coraz większym znaczeniu także w naszym kraju, dzięki funduszom unijnym przeznaczonym na realizację inwestycji z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej, rosnącemu zainteresowaniu tym rodzajem transportu ze strony władz państwa, a także modernizacji i rozbudowie infrastruktury towarzyszącej. Trend ten utrzymuje się także w bieżącym roku, co jest związane z poszukiwaniem rozwiązań redukujących emisje gazów cieplarnianych przez większe wykorzystanie bardziej ekologicznych środków transportu. W tej sytuacji ważna jest dalsza modernizacja sieci kolejowej,
w tym odbudowa tzw. mijanek, a także rozbudowa terminali lądowych i bocznic kolejowych
z odpowiednim wyposażeniem do obsługi ładunków skonteneryzowanych. Niezwykle istotne jest także zakończenie modernizacji połączeń kolejowych z lądem oraz rozbudowa zaplecza magazynowo – logistycznego dla portów. Nowe powierzchnie magazynowe są niezwykle potrzebne, zakładając dalszy rozwój przeładunków portu. Ważną inwestycją jest również nowy lądowy terminal intermodalny, który usprawni przeładunki terminali kontenerowych w porcie.

Z naszej perspektywy szczególne znaczenie ma również wspieranie naszych klientów, w tym właścicieli centrów logistycznych, dostarczając im wysokiej jakości, nowoczesne naczepy dostosowane do specjalistycznych wymagań transportu intermodalnego. Oferujemy innowacyjne naczepy podkontenerowe z automatycznymi zamkami i elektrycznymi nogami podporowymi. Rozwiązania te ułatwiają i usprawniają pracę kierowców oraz sprawiają, że jest ona bezpieczniejsza. Ponadto, mamy w swoim portfolio nowoczesne naczepy kurtynowe i furgonowe typu huckepack. Pojazdy te są dedykowane do transportu intermodalnego, za pomocą wagonów kolejowych i promów, dzięki m.in. wzmocnionej ramie i zawieszeniu pneumatycznemu.

  • Jak ważne są takie wydarzenia jak Intermodal in Poland?


Wydarzenie Intermodal in Poland to ważne spotkanie firm z branży TSL oraz ekspertów
z dziedziny transportu i logistyki. Z tego powodu cieszymy się, że będziemy mogli wziąć w nim udział
i zabrać głos na niezwykle istotne obecnie tematy, jak zmiany na logistycznej mapie Europy spowodowane sytuacją geopolityczną i nowymi wyzwaniami makroekonomicznymi. To dla nas także doskonała okazja do lepszego poznania ówcześnie realizowanych, ale też planowanych inwestycji infrastrukturalne w obszarze transportu intermodalnego. Wydarzenie to także stwarza nam możliwość do spotkania z klientami i partnerami biznesowymi oraz poznania ich punktu widzenia i aktualnych potrzeb w zakresie środków transportu. Będziemy mieć także możliwość zaprezentowania naszych produktów dedykowanych do transportu intermodalnego.

MARCIN PAWLACZY
Andrzej Mowczan