Grupa PKP wytypowała 120 nieruchomości pod potencjalne terminale intermodalne i centra logistyczne – poinformował Mirosław Antonowicz z zarządu PKP SA. Dodał, że grupa może zbudować na swoich lokalizacjach ok. 19 terminali za ok. 1,5 mld zł. Projekt ma realizować m.in. z morskimi portami.
Mirosław Antonowicz z zarządu PKP SA i prezes Morskiego Portu Gdynia Adam Meller podczas rozpoczętego w środę w Gdańsku Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018 podpisali list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju terminali intermodalnych. Terminale miałyby realizować funkcję zaplecza dla Portu Gdynia i zwiększyć dostęp do ładunków.
Antonowicz podczas briefingu prasowego po podpisaniu listu intencyjnego poinformował, że „Grupa PKP (…) wytypowała 120 nieruchomości pod potencjalne terminale i centra logistyczne”. „Szacujemy, że możemy pobudować na naszych lokalizacjach ok. 19 dodatkowych terminali za ok. 1,5 mld zł” – dodał. Zaznaczył, że projekt może być realizowany w następnej perspektywie finansowej UE do 2030 r.
Prezes Morskiego Portu Gdynia wyjaśnił, że list dotyczy współpracy portu i narodowego przewoźnika kolejowego w zakresie budowy intermodalnych terminali na terenie całego kraju. „Do tej pory port kojarzył się z węzłem transportowym i logistycznym, po podpisaniu tego listu możemy mówić, że będziemy tworzyć całe łańcuchy logistyczne, czyli łączyć linie kolejowe bezpośrednio z portem, zbierając czy rozwożąc towary po całym kraju” – wyjaśnił.
Zwrócił uwagę, że w ub. roku Port Gdynia – jak wynika z wyliczeń Krajowej Administracji Skarbowej – przeładował towary, które przyniosły budżetowi państwa ponad 6,5 mld zł. „Stąd też nasza troska o to, żeby jak najwięcej towarów było przeładowywanych w polskich portach” – dodał. Antonowicz zaznaczył, że celem podpisanego listu intencyjny jest „powiązanie portu Gdynia (…) z zapleczem”. Wyjaśnił, że to działanie na wzór „modelu zachodnich portów Hamburg, Antwerpia czy Rotterdam”.
Prezes Portu Gdynia dodał, że np. port Hamburg jest „bardzo mocno powiązany z Deutsche Bahn, czyli niemieckim przewoźnikiem kolejowym i z firmą Schenker prowadzącą transport drogowy”. Ocenił, że jest to „model, który doprowadzi do poprawy skuteczności, do zwiększenia przeładunków w polskich portach a to oznacza, że będzie więcej wpływów do budżetu z działalności portu i to jest główny nasz cel” – podkreślił Meller.
Przedstawiciel zarządu PKP SA poinformował, że rozważane jest też „powiązanie morskiego Portu Gdynia z państwami Trójmorza, z Europą środkowo-wschodnią, łącznie z Rumunią i Ukrainą”. Jego zdaniem „to pierwszy prognostyk do rozwoju sieci”. Zapowiedział, że „pewnie w maju” przewoźnik i port w Gdyni „podpiszą porozumienie o platformie logistycznej grupującej najważniejsze centra, np. śląskie, wielkopolskie centra logistyczne i porty morskie”. „Zawiążemy platformę logistyczną, która może połączyć porty polskie z zapleczem w Polsce w ogóle” – wyjaśnił.
Meller zaznaczył, że Port Gdynia „jest pionierem” ale współpraca z PKP „będzie dotyczyła też pozostałych portów”. Prezes portu wyjaśnił PAP, że efektem budowy terminali intermodalnych i połączenie ich koleją z portem „przede wszystkim odciąży drogi”. Podał, że „dziś ponad 50 proc. ładunków wyjeżdża z portu na kołach”. „Sprawne funkcjonowanie terminali intermodalnych połączonych z koleją i portem spowoduje, że na drogach będzie mniej tirów z ładunkami z portu” – przekonywał. „Wtedy będzie sprawniej, bardziej ekologicznie, szybciej” podkreślił. Zapewnił, że strony będą realizować projekt „jak najsprawniej żeby po ok. 2023 r. terminalne mogły zacząć działać”.
Przedstawiciel PKP SA powiedział, że podobny list intencyjny niedługo powinien być podpisany z portem SzczecinŚwinoujście. Zaznaczył, że też „jest otwarty na podpisanie listu z Portem Gdańsk”. Poinformował, że PKP SA „podpisały już listy intencyjne z potencjalnymi inwestorami”. Wymienił, że podpisano listy m.in. z Pocztą Polską, miastami Rybnik i Konin. Powiedział, że „trwają prace na temat podpisania listu też ze śląską SSSE, co pozwoli na połączenie stref ekonomicznych i portów.
Intermodalny terminal przeładunkowy umożliwia przeładunek kontenerów, nadwozi wymiennych i naczep samochodowych między środkami należącymi do różnych gałęzi transportu. Rozpoczęte w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018 jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm spedycyjnych, operatorskich, przewozowych i portów.