Opłaty za przejazd niemieckimi autostradami dla małych firm transportowych. Potężny cios dla sektora TSL na polsko-niemieckim pograniczu

2024-07-07

– Każdy kraj ma prawo do regulowania opłat wewnętrznych według swoich potrzeb. W tej sytuacji jednak nie da się ukryć, że najbardziej poszkodowany będzie polski biznes, szczególnie ten przygraniczny. Wiele firm handlowych i transportowych stawiało na wymianę towarową z partnerami z Niemiec. Teraz muszą na nowo wyliczać stawki opłat, bo myto, które będzie pobierane od 1 lipca jest dla nich odczuwalne. Rozszerzenie systemu poboru opłat drogowych w Niemczech to zła wiadomość dla polskiego biznesu – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Obniżanie konkurencyjności i cios w małe firmy

Już 1 lipca za przejazd niemieckimi autostradami zapłacą też kierowcy samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony. To rozszerzenie zmian transportowych w Niemczech, które rozpoczęły się w 2023 roku. Nowe przepisy będą odczuwalne dla średnich firm sektora TSL, czyli małych naczep towarowych, ale także dużych lawet samochodowych. Najpoważniejsze zmiany dotyczą jednak pojazdów dedykowanych transportowi towarowemu.

W zależności od masy pojazdu stawka opłaty wahać się będzie między 11,4 a 24,8 eurocenta za kilometr.
– Przez lata budowaliśmy partnerstwo gospodarcze między Polską, a Niemcami. Wiele firm kooperujących z dużymi podmiotami niemieckimi lokowało się w Szczecinie i w naszym obszarze metropolitalnym. Teraz te firmy będą obciążone kolejnymi podatkami, które w przeliczeniu na złotówki są dla wielu przedsiębiorstw, szczególnie w czasie dużego kryzysu na rynku transportowym odczuwalne. To jest cios w małe firmy transportowe i w przewoźników, którzy nie jeżdżą z wielkimi ładunkami, a właśnie małymi samochodami towarowymi – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej.

– Każda zmiana związana z dodatkowymi opłatami dla sektora transportowego wiąże się z komplikacjami finansowymi dla firm, które mają do wyboru dwie opcje: planowanie transportu z pominięciem niemieckich tras lub na nowo przeliczenie kosztów i zwiększenie cen. Na pewno jest to czynnik poważnie osłabiający naszą narodową konkurencyjność w porównaniu z firmami z Niemiec – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL oraz członek prezydium Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

MEDIA W JAKICH WYPOWIADAŁ SIĘ W TYM TEMACIE PRZEMYSŁAW HOŁOWACZ:

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/niemcy-wprowadzaja-oplaty-za-autostrady-cios-w-przewoznikow/vck5cgz
https://www.rmf24.pl/regiony/szczecin/news-rosna-oplaty-za-niemieckie-autostrady-to-uderzy-w-polskie-fi,nId,7612323#crp_state=1
https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/news-to-juz-pewne-niemcy-wprowadzaja-platne-autostrady-to-cios-w-male-firmy-transportowe
https://www.money.pl/gospodarka/oplaty-na-niemieckich-autostradach-w-gore-uderzenie-w-polskie-firmy-7044353297914720a.html
https://www.wnp.pl/logistyka/oplaty-drogowe-w-niemczech-uderza-w-polskie-firmy-zaplaca-tez-klienci,850238.html
https://wgospodarce.pl/informacje/142839-koniec-darmowych-autostrad-w-niemczech-oplaty-od-1-lipca
https://www.portalsamorzadowy.pl/praca/koniec-darmowych-drog-w-niemczech-od-1-lipca-wchodza-nowe-oplaty,553869.html?mp=promo
https://lodz.eska.pl/koniec-darmowych-autostrad-w-niemczech-wchodza-nowe-oplaty-aa-hUva-VafD-fb6T.html
https://szczecin.se.pl/za-autostrady-w-niemczech-trzeba-juz-placic-nowe-przepisy-uderza-rowniez-w-polakow-potezny-cios-aa-yAda-2ozu-Pm2W.html