Po niedawnym otwarciu nowych, szerszych śluz w Kanale Panamskim, w rynkową “czarną dziurę” wpadły kontenerowce panamax. Doszło do tego, że złomowane są zaledwie 13… 14-letnie jednostki tej klasy wielkości.
Przykładem jest sprzedany ostatnio na złom Seaspan Excellence o ładowności 4600 TEU, zbudowany w 2003 roku w Japonii. Osiągnięto za niego cenę na poziomie 280 USD za tonę masy statku pustego, czyli 5,96 mln USD za cały statek.
Statek należący do kanadyjskiego armatora Seaspan był ostatnio w czarterze u japońskiego operatora Mitsui OSK Lines (MOL).
Niedawno kontenerowiec panamax o ładowności 4389 TEU, zbudowany w 2002 roku HS Beethoven, sprzedany został za 275 USD / ldt. Czternastoletni pojemnikowiec należący do niemieckiego Hansa Treuhand był ostatnio w czarterze CMA CGM.
Po otwarciu nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego to zjawisko uległo nasileniu, ale złomowania młodych kontenerowców panamax zdarzały się jednak już wcześniej.
Cały artykuł w serwisie www.portalmorski.pl.