Dwa dni dyskusji na najważniejsze tematy z branży morskiej
To jedno z najważniejszych wydarzeń w Polsce, jeżeli chodzi o zagadnienia i tematy związane z transportem, logistyką i gospodarką morską. 27 i 28 listopada już trzeci raz w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia odbyła się konferencja Navi Rail, której organizatorem jest wydawca Kuriera Kolejowego. Naszym celem jest stworzenie lepszych warunków dla wzrostu przeładunków, a co za tym idzie, rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu – mówią organizatorzy wydarzenia. Dwa dni dyskusji przyniosły mnóstwo owocnych wniosków.
Dominowały tematy infrastrukturalne. Navi Rail 2019 za nami
W dyskusji przedstawicieli środowisk biznesowych związanych z transportem kolejowym, drogowym, żeglugą morską i śródlądową, portami morskimi i śródlądowymi, a także centrami logistycznymi pragniemy zidentyfikowane zostały problemy z jakimi boryka się transport, logistyka, żegluga i gospodarka morska. Wśród prelegentów spotkania byli wybitni specjaliści branży TSL, przedstawiciele przedsiębiorstw z tej branży, ale i oddelegowani pracownicy agend rządowych. Dyskusja więc była żywa, merytoryczna i pełna propozycji, które być może będą wdrażane w życie: – Od czasu pierwszej edycji widać jak wiele się zmieniło w Szczecinie i na Pomorzu Zachodnim. Pojawiły się także nowe tematy w dziedzinie logistyki, nowe rozwiązania, konkursy unijne, które zostały pozytywnie rozstrzygnięte. Z drugiej strony jest mnóstwo tematów, które nadal nie zostały rozstrzygnięte, czyli kwestia dostępu do portu, nadodrzanki, mostu w Podjuchach – mówi Dariusz Kostrzemski, współorganizator wydarzenia. Organizatorzy konferencji Navi Rail chcieli by podczas dyskusji panelowych pojawiały się najbardziej aktualne tematy związane z branżą TSL, była mowa o rozwoju infrastruktury na Pomorzu Zachodnim, ale i o roli kolei w rozwijaniu logistyki.
Droga morska, droga kolejowa, transport lądowy – każda z wymienionych gałęzi transportu ma własną koncepcję rozwoju, lecz dla wzrostu gospodarczego Polski i Pomorza Zachodniego konieczne jest wypracowanie wspólnej strategii. Jej ważnymi elementami są polityki Unii Europejskiej i koncepcja budowy korytarza infrastrukturalnego i energetycznego na osi Północ- Południe. – Mówi się o tym, że jest problem z dostępem do portu, ale pojawiła się dzisiaj pewna teza; będzie zmodernizowany dostęp, będzie lepsza infrastruktura, ale może nie być towaru, bo idą zmiany w gospodarce i sposobie produkcji. Teraz muszą pracować spedytorzy nad tym by znajdować wzrastające obecnie rynki – mówi Dariusz Kostrzemski.
„Transport jest nerwem gospodarki”. Prezes Laura Hołowacz o CCIC Intermodal Depo Dunikowo i rozwoju kolei
Grupa CSL kolejny raz była partnerem wydarzenia. Konferencja Navi Rail odbyła się w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia na Łasztowni, czyniąc z instytucji najważniejszą przestrzeń do dyskusji o branży TSL. Jak mówi Prezes Laura Hołowacz zależy nam na prezentowaniu nowych pomysłów, które proponuje rynkowi CSL. Podczas konferencji szeroko dyskutowano o projekcie CCIC Intermodal Depo Dunikowo.
– Współpracujemy z organizatorami od trzech lat i jest to bardzo ważna konferencja, bo rozwój kolei to przyszłość logistyki, a transport jest nerwem gospodarki. Dla Grupy CSL rozwój transportu kolejowego jest niezwykle ważny. Mamy towar, mamy klientów, mamy koncepcję suchego terminala intermodalnego, który może okazać się jedną z przełomowych inwestycji dla całego regionu, przyjęliśmy strategię rozwoju spółki w oparciu o transport kolejowy. Transport ten stwarza możliwości pozyskiwania kolejnych grup towarowych, ze względu na naciski strukturalne kolej może przewozić więcej – mówi Prezes Laura Hołowacz. –Na tej konferencji ludzie dyskutują, wymieniają się poglądami, przedstawiamy nasz region, ale tutaj obecni są także przedstawiciele innych portów. Koniunktura światowa jest bardzo zmienna, sam rynek przechodzi rewolucje i bez dialogu, wspólnych wizji i wymiany doświadczeń nie pójdziemy do przodu – dodaje Prezes Laura Hołowacz.
Projekt CCIC Intermodal Depo Dunikowo spotkał się z bardzo pozytywnymi opiniami ze strony obecnych na konferencji Navi Rail gości: – Terminal pięknie wpisuje się w potrzeby naszego regionu, obecnie jesteśmy białą plamą jeżeli chodzi o rozwój w tym sektorze. Bez tego typu infrastruktury nasz region będzie bez jednej gospodarczej nogi. W naszym województwie swoją działalność prowadzą firmy ze Skandynawii i z Niemiec, te firmy dopytują CSL kiedy dowóz towaru będzie realizowany transportem intermodalnym – mówi dalej Laura Hołowacz, zapowiadając, że kolej w Polsce jest przyszłością, a CCIC Intermodal Depo Dunikowo to projekt, którego realizacja sprawi, że Pomorze Zachodnie będzie prawdziwym, transportowym hubem.
Dwa dni konferencji Navi Rail 2019 wypełnione były panelami dyskusyjnymi, w których wzięli udział przedstawiciele najważniejszych instytucji Pomorza Zachodniego. Nie brakowało także głosów gości z Warszawy. Wnioski z konferencji będą wdrażane w życie w formie projektów uchwał na szczeblach ministerialnych i samorządowych, a kolejne konferencję będą okazją do weryfikacji w których tematach nastąpił postęp, a w których niestety się to nie udało.
Kliknij i pobierz: AGENDA KONFERENCJI 2019..