Gigantyczne braki kierowców w Polsce. Jak odbijają się na sektorze TSL?

2022-09-20

Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie w ostatnim czasie poruszyła bardzo istotny temat braku kierowców w Polskich i europejskich firmach transportowych. Sytuacja jest bardzo poważna, bo według różnych szacunków w Polsce brakuje nawet 150 tysięcy kierowców. – Należy działać szybko, bo obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój sektora e-commerce, dużą liczbę zleceń, którą nie zawsze jest kim realizować. Bycie kierowcą zawodowym to trudna praca, wymagająca przyzwyczajenia do pewnego stylu życia. Należy zrozumieć, że nie każdy jest jego entuzjastą – mówi Laura Hołowacz, Prezes Grupy CSL.

Ilu kierowców brakuje? Dlaczego młode pokolenie nie chce się angażować w ten zawód?

       Nie ma jasnej ewidencji na której można się opierać oceniając braki kadrowe w sektorze transportowym. Eksperci jednak nie mają wątpliwości, że przepaść powiększa się właściwie z tygodnia na tydzień. Nie przybywa nowych kierowców, a Ci, którzy pracują coraz częściej rezygnują z długich tras międzynarodowych na rzecz krajowych. Potężnym problemem jest także odpływ kierowców z Ukrainy, który jest coraz silniej odczuwalny w całym sektorze TSL.

    – Najbardziej brakuje kierowców w spedycji międzynarodowej, ale widać również poważne braki w strukturach samorządowych i spółkach zajmujących się np. komunikacją miejską. Największym problemem jest, że zawód kierowcy zawodowego nie jest atrakcyjny dla młodych ludzi. Nabory są bardzo słabe, zupełnie nieadekwatne do wielkich potrzeb rynku pracy. To jest moment w którym warto zaapelować do młodych ludzi i ich rodziców: to jest naprawdę dobry, perspektywiczny i świetnie płatny zawód. Warto go rozważyć –  mówi Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

„Polska jest logistyczną i transportową potęgą, ale brak kierowców może nas strącić z pozycji lidera”

   Eksperci sektora TSL nie mają wątpliwości, że sytuacja jest bardzo poważna i wymaga rozwiązań systemowych. Inaczej niedługo wszyscy Polacy odczują brak kierowców przez np. brak towarów dowiezionych do sklepów czy zastój w sektorze e-commerce.

     – Polska stała się hubem wojennej Ukrainy. To wielka szansa dla logistyki, by obsługiwać nowe towary. Boimy się jednak, że nie będziemy mieli możliwości kadrowych, by być w stanie sprostać wszystkim oczekiwaniom – mówi Laura Hołowacz, Prezes Grupy CSL.  – Polska jest logistyczną i transportową potęgą, firmy dają sobie radę jak tylko mogą, ale braki kadrowe są coraz bardziej odczuwalnym problemem. Brak kierowców może nas strącić z pozycji międzynarodowego lidera – dodaje Prezes Laura Hołowacz.

     – Jako Grupa CSL zapraszamy do współpracy kierowców i formy transportowe. Spodziewaliśmy się, że wojna w Ukrainie spowoduje, że wiele firm z innych regionów w Polsce będzie aktywniej szukać zleceń. Apelowaliśmy, wysyłaliśmy oferty, mówiliśmy: mieliście transporty na Rosję i Białoruś, a teraz dzięki nam możecie mieć w inne części Europy. Niestety zainteresowanie jest bardzo małe, sami zastanawiamy się jak jeszcze przekonywać kierowców do współpracy – mówi Laura Hołowacz, Prezes Grupy CSL. – Argumenty finansowe są oczywiście podstawą, ale nie można już mówić, że kierowcy w Polsce zarabiają źle. To zawód, który był przez lata bardzo niedoceniany, ale obecnie już tak nie jest – dodaje Prezes Grupy CSL.

PUBLIKACJE MEDIALNE Z LIPCA 2022 Z WYPOWIEDZIAMI PREZES LAURY HOŁOWACZ

https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/brakuje-kierowcow-puste-polki-moga-stac-sie-norma-polska-ma-duzy-problem/qztf5rr
https://tvn24.pl/biznes/moto/kierowcy-zawodowi-praca-brakuje-120-tysiecy-kierowcow-polnocna-izba-gospodarcza-5478143
https://logistyka.rp.pl/praca-w-logistyce/art36749471-krytyczny-brak-kierowcow-polsce-tez-groza-puste-polki-w-sklepach
https://biznes.interia.pl/praca/news-w-polsce-brakuje-120-tys-kierowcow-grozi-nam-brytyjski-scena,nId,5622335
https://www.pulshr.pl/rekrutacja/brakuje-120-tysiecy-kierowcow-zawodowych-musimy-dzialac-szybko,85412.html