Dobry rok dla polskich portów, ale przedsiębiorcy sektora TSL czekają na geopolityczną stabilizację

2025-01-17

Statystyki dotyczące rozwoju portów w Polsce w 2024 roku zostały opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury w piątek. Można się z nich dowiedzieć, że w minionym roku zarówno port w Szczecinie, jak i porty w Trójmieście osiągnęły rekordowe wyniki finansowe, co należy uznać za duży sukces.

Pozytywnie wyglądają także statystyki dotyczące przeładunków kontenerowych. W 2024 roku wzrost w Gdańsku i w Gdyni wynosił koło 9%, a w Szczecinie ponad 11%.

Rok 2024 przynosi także duży wzrost przeładunków w większości grup towarowych poza węglem, z zaznaczeniem, że ten surowiec w roku 2023 przeładowywany był w rekordowy sposób z powód zagrożenia energetycznego i skupu węgla w obawie przed problemami związanymi z wojną w Ukrainie.

Jak dodaje ekspert sektora TSL Przemysław Hołowacz, rozwój portów i dobre statystyki, znajdują odzwierciedlenie w sytuacji poszczególnych branż.

– Wojna w Ukrainie dla polskich portów była sytuacją, która absolutnie zmieniła układ sił gospodarczych. W ubiegłych latach trudno było o miejsce na magazynie czy na placach składowych, gdzie zalegał przede wszystkim węgiel, który zajmował większość wolnych przestrzeni. Podobnie zresztą jak towary ukraińskie dla których byliśmy często portem zastępczym. Inwestycje w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy w Świnoujściu w portach przyczyniły się do zwiększenia ich potencjału przeładunkowego. Nasza logistyka znacząco się poprawiła – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL.

– Nawet jeżeli wzrosty przeładunków w roku 2024 nie były imponujące, to gdy patrzymy na poprawę sytuacji w sektorze e-commerce czy w przeładunku kontenerów to należy patrzeć w przyszłość optymistycznie. Spedycja morska ma za sobą całkiem dobry rok. Powiedziałbym, że na taką „czwórkę z plusem”. Wszyscy oczekują stabilizacji w gospodarce, to jest takie pragnienie sektora TSL pod kątem morskim, lądowym i intermodalnym. Spodziewamy się, że nie będzie to takie proste – dodaje Przemysław Hołowacz.

Przedsiębiorcy sektora TSL zwracają uwagę na rosnący potencjał portu w Świnoujściu, który jest przystosowany do obsługi transportów intermodalnych, co otwiera go na kolejnych klientów i grupy towarowe.

https://www.gospodarkamorska.pl/dobry-rok-dla-polskich-portow-ale-przedsiebiorcy-sektora-tsl-czekaja-na-geopolityczna-stabilizacje-82705
https://gs24.pl/port-zadowolony-ze-swoich-osiagniec-w-2024-roku-choc-mial-nizsze-wyniki-przeladunkowe/ar/c1-19034504